Inngår i:
Kirkesamfunnene - et kompendium.
8. Den reformerte kirke
Forelesninger av Svein Sando ved NTNU Rel.vit. KRL104 1998-2003.
Teksten er utvidet og kirkeinformasjon oppdatert mai 2004
Utbredelse
Den reformerte kirke er betegnelsen på de kirker som
utgår fra Jean Calvins reformasjon og har dermed sitt moderland i Sveits. I USA
går flere reformerte kirker under navnet Presbyterian Church. Man bør egentlig
snakke om reformerte kirker og ikke den reformerte kirke. De er nemlig innbyrdes
selvstendige og har til dels ulike bekjennelsesskrifter. En lignende variasjon
finnes også blant de lutherske kirker.
The World Alliance of Reformed Churches (Verdensalliansen), med sete i Genève, oppgir (2004) at
alliansen består av 217 medlemskirken, fordelt på 107 land i alle verdensdeler,
med til sammen i overkant av 75 mill. medlemmer. Vi står altså overfor en
verdensvid kirke.
Europa
Europa har ca en tredjedel av medlemmene i de reformerte kirkene. De er
særlig konsentrert i Sveits, Frankrike, Nederland, Skottland og deler av
Tyskland. De aller fleste Europeiske land, også de østeuropeiske, har reformerte
kirker, men ikke Norge, Island og Finland.
Sveits
Sveits er som
sagt de reformertes utgangspunkt. Der den ennå dekker om lag halve
befolkningen. Den er imidlertid oppdelt i ulike reformerte kirker også der, særlig
i de fransktalende områdene, bl.a. grunnet i avskallinger i 1800-tallets
vekkelser som førte til utbrytergrupper som ville gjenopplive kalvinsk
ortodoksi men som ikke ble tålt innen det som da var en reformert statskirke.
De reformerte kirker i Sveits synes i dag å være samlet i
Evangelisch-reformierte Kirchen der Schweiz som både samler kalvinske
og zwinglianske kirker. Kantonkirken i Zürich sier f.eks. følgende i sine statutter om sitt utgangspunkt:
Ursprung
Art. 3. Die evangelisch-reformierte Landeskirche des Kantons Zürich besteht auf Grund des
Evangeliums von Jesus Christus. Sie führt die von Huldrych Zwingli begonnene und gemäss
den Beschlüssen des zürcherischen Rates verwirklichte Reformation weiter.
[kilde http://www.ref.ch/zh/wir/default.htm
]
Kirken i Genève, Eglise Nationale Protestante de Genève, knytter naturlig nok sin
virksomhet til Calvin.
Frankrike
Flertallet av de franske
protestanter, om lag en million, tilhører den reformerte kirke. Til tross for
at den i hele Frankrike utgjør en liten minoritet, har den hatt stor betydning
i nasjonens økonomi og intellektuelle liv. Det pussige er at den var statskirke
i Frankrike en hundreårs periode fra 1802 til 1905. Det må da ikke forstås
slik at den var en majoritetskirke, men at den sammen med den romersk-katolske,
lutherske og jødiske trossamfunn ble understøttet og kontrollert av staten.
Nederland
En femdel av befolkningen i Nederland
tilhører reformerte kirkesamfunn. Fra 1816 var de nært forbundet med staten, men
er senere løsrevet igjen. Nasjonalkirken heter Nederlandse Hervormde
Kerk og teller 2,3 mill medlemmer. Ut fra denne brøt det ut en mer ortodoks
kalvinsk variant på 1830-tallet som i dag heter Gereformeerde
Kerken in Nederland med 730 000 medlemmer. Dvs. til sammen 3 millioner
reformerte i 1998. I 1950 utgjorde de reformerte 40% av befolkningen slik at
innflytelsen er blitt redusert drastisk på 50 år.
Tyskland
I Tyskland finnes det tre refomerte kirker som er med i Verdensalliansen:
Evangelisch-reformierte Kirche (Synode evangelisch-reformierter Kirchen in
Bayern und Nordwestdeutschland),
Lippische
Landeskirche og Reformierter Bund (Wuppertal). Men det finnes også
reformerte kirker i Tyskland som har inngått kirkeunion med lutherske kirker,
for eksempel Evangelisch-reformierte
Kirche, Leer som er unert med lutherske kirker i Niedersachsen.
Skottland
Skottland er
antagelig det eneste landet der de reformerte utgjør en betydelig del av
befolkningen. The Church of Scotland (the "Kirk") er en presbyteriansk reformert
kirke som i likhet med Church of England regner sine aner helt tilbake til
oldtiden. Reformasjonen brakte altså ingen ny kirke, men kun en justering av den
opprinnelige nasjonale kirken. Kirken hadde i 2004 ca 600.000
medlemmer. Kirken har gjennomlevd en rekke stridigheter som førte til større
kirkesplittelser på 17- og 1800-tallet. Flere av disse har slått seg sammen
igjen slik at det i dag er to reformerte frikirker i Skottland, United Free Church of Scotland og
Church of Scotland,
begge med i Verdensalliansen.
USA
I USA
finnes den en rekke reformerte kirker, eller Presbyterianske som det kalles.
Antallet har med at de stammer fra ulike europeiske moderkirker, noe som framgår
i klartekst av listen nedenfor. Ikke alle er med i Verdensalliansen. Listen
nedenfor viser de fleste reformerte kirkene i USA:
Christian Reformed Church in North America (CRCNA)
Reformed Church in America (RCA)
The Reformed Church in the United States (RCUS)
Presbyterian Church (USA) (PCUSA)
The Presbytarian Church in America (PCA)
United Church of Christ (UCC)
Evangelical Presbyterian Church
Cumberland Presbyterian Church
Cumberland Presbyterian Church in America
Hungarian Reformed Church in America
Lithuanian Evangelical Reformed Church
The Korean Presbyterian Church in America
Egenart
Som en reformasjonskirke ligner den meget på lutherske kirker, men det er
også klare forskjeller.
Bibelens formale autoritet poengteres. Mens Luther sier at Kristus er
Skriftens sentrum, bøyer Calvin seg for Skriften slik den foreligger. Det gamle
testamentet får like sentral plass som de nye. Det gjør at reformert
kristendom lett får et mer lovisk preg. Det gir seg blant annet uttrykk i at de
10 er annerledes enn hos katolikker og lutheranere. Det er billedforbudet i
Moseloven som er gjeninnført som bud nr.2. Reformerte kirker vil derfor være atskillig
mer skeptisk til kirkekunst enn lutheranere og katolikker er.
De reformerte lærer i likhet med Luther at rettferdiggjørelsen skjer ved
troen alene, men legger så mer vekt på gjerningene enn lutheranere ofte gjør.
Dette henger sammen igjen med bibelsynet. Dette har medført atskillig mer
sosialt engasjement fra de reformerte kirker enn lutheranere. Calvins forsøk
med den teokratiske bystat anses ikke som et blindspor, men som noe som bør
gjennomføres. Tanken om kristne politiske parter finner grobunn ut fra
reformert tenkning.
Kirkeforfatningen er ingen likegyldig sak for de reformerte. Idealet er den
nytestamentlige menighetsordning, også det på grunn av Skriftens legalistiske
karakter. Særlig i Skottland har de reformerte kjempet for at kirkeforfatningen
skal være "ren".
Kirkeforfatningene r det vi kaller presbyteriansk. Dette går tilbake til
ordet presbyteroi
(πρεβυτεροι)
i NT, dvs eldste. Dette er det samme som episkopoi
/επσκοποι)
(epi-skopus = over-blikk → tilsynsmann),
mener man, dvs. episkopoi er de av presbyteroi som forvalter ord og sakrament. Calvin regnet
med fire tjenester i menigheten: hyrder, lærere, eldste og diakoner.
Menighetene har utnevnelsesrett (eller i det minste avviselsesrett) over
pastorene. Disse er også underkastet kirketukt.
Kirkeforfatningen er også synodal, dvs at kirkestyret er bygget opp med en
rekke råd: menighetsråd (kirk-session), presbyteriet (The Presbytery), synoden
(The Synod) og øverst General Assembly med lovgivende og dømmende myndighet.
Bekjennelsesskrifter
Bekjennelsesskriftene spiller mindre rolle i reformerte kirker enn i
lutherske dels fordi Skriften i enda større grad enn i lutherdommen er eneste
norm, dels at de reformerte ikke har noe felles bekjennelsesskrift slik som
Augustana i de lutherske kirker.
Likevel finnes det en rekke reformerte bekjennelsesskrifter:
Navn
| Tid
| Omstendighet, merknad
|
Confessio Basileensis prior |
1534 |
Johannes Oecolampadius.
Zwingliansk nattversyn avsvekket |
Confessio Helvetica prior |
1536 |
Fellesbekjennelse for reformerte
kantoner i Sveits |
Consensus Tigurinus |
1549 |
Overenskomst mellom
zwinglianeren Heinrich Bullinger og Calvin / Farel |
Confessio Gallicana |
1559 |
Utkast skrevet av Calvin. De
franske hugenotters samlingsmerke. |
Confessio Scoticana |
1560 |
Moderat kalvinsk. Nærmest
luthersk i nattverdsyn. Poengterer kirketukten og det teokratiske ideal.
Erstattet av Westminster Confession i 1647 i Skottland. |
Confessio Helvetica posterior |
1562 |
Heinrich Bullinger. Anerkjent av
alle reformerte kantoner i Sveits 1566 |
Heidelberg-katekismen |
1563 |
Opr. for landskirken i Pfalz.
Anerkjent også blant reformerte i Sveits, Ungarn og Polen. |
Confessio Belgica |
1566 |
Vedtatt på synode i Antwerpen. |
Confessio Synodi Dordrechtanae |
1619 |
Resultatet av en lærestrid utløst
av arminianernes motstand mot ortodoks kalvinsk predestinasjonslære.
Arminianerne ble erklært som kjettere og de dannet da en egen kirke: Remonstrantsche
Kerk. Formelt godkjent bare i Nederland og Frankrike. I praksis ble
det likevel arminianismen som fikk gjennomslag i den senere reformerte
teologi. |
Westminster Confession |
1646 |
Utformet under borgerkrigen som
lærenorm for Church of England, men ble avvist etter
restaurasjonen i 1660. I stedet det egentlige læredokument for
presbyterianismen i Skottland og Amerika. |
Westminster katekismer |
1647 |
En stor og en liten katekisme. |
I praksis er det Heidelberg-katekismen, Confessio Helvetica posterior og
Westminster-bekjennelsen og -katekismene som betyr noe i de reformerte kirker i
dag.
Teologi
Sentrum er Guds suverene majestet og ære. Westminster bekjennelsen (WC) har
følgende utsagn om Gud som demonstrerer dette til fulle:
There is but one only, living, and true God, who is
infinite in being and perfection, a most pure spirit, invisible, without body,
parts, or passions; immutable, immense, eternal, incomprehensible, almighty,
most wise, most holy, most free, most absolute; working all things according
to the counsel of his own immutable and most righteous will, for his own glory;
most loving, gracious, merciful, long-suffering, abundant in goodness and
truth, forgiving iniquity, transgression, and sin; (WC II)
Hvis lutherdommen er antroposentrisk i og med at den setter menneskets
syndighet i sentrum, evt kristosentrisk ved at den fokuserer på Jesus om
den som løser dette menneskelig problem, så er kalvinismen teosentrisk
for der er poenget at mennesket er skapt til å tjene Guds ære.
Avstanden mellom denne gloriøse Gud og mennesket blir dermed svært stor:
The distance between God and the creature is so great, that
although reasonable creatures do owe obedience unto him as their Creator, yet
they could never have any fruition of him as their blessedness and reward, but
by some voluntary condescension on God’s part, which he hath been pleased to
express by way of covenant. (WC VII)
Predestinasjonslæren er en naturlig følge av læren om Guds suverenitet som
selvfølgelig må tilskrives fult ansvar for hvem som blir frels, og som følgelig
er utvalgt. Læren om nådevalget fører imidlertid ikke til etisk passivitet,
tvert i mot. De reformerte er meget aktive. John Dall sier det slik: "Læren
om utvelgelse … er en glad forkynnelse av at mennesket lever i et ordnet
univers hvor Guds suverenitet fjerner enhver tvil på den sanne troendes
frelse." (Molland 1961:237).
Sakramentene er tegn og pant på Guds suverene nådehandling med mennesker.
De virker bare i de utvalgte. Det skjer ingen gjenfødelse i dåpen, men de
praktiserer likevel barnedåp.
Gudstjenesteliv
Kirkene er preget av enkelhet. Ingen bilder, oftest heller intet krusifiks,
men kors kan forekomme i Skottland. Normalt intet alter, men et bord for
nattverdfeiringen. Tidligere var orgler utelukket og man sang kun bibelske
salmer. Dette er nå myket opp.
Liturgien bærer preg av å være anti-katolsk med sterk vekt på bønner og
Ordet. Nattverd feires normalt bare fire ganger i året.
Valdenserne
I forlengelsen av den reformerte kirken må vi kort nevne valdenserne som vi
så vidt berørte på en tidlig forelesning. Deres historie går helt tilbake
til 1100-tallet. Det var et broderskap av forkynnere som hadde en avvikende lære
i forhold til katolisismen: fattigdomsideal, vekt på bibellesning, forkastet
pavedømmet, læren om skjærilden og sjelemesser, men beholdt det tredelte
embete biskop, prest og diakon. Sakramentene var bot, dåp og nattverd. For
dette ble de forfulgt og fordømt av Laterankonsilet i 1179. Til tross for
sterkt ytre press, spredte de seg fra Syd-Frankrike til Italia, Tyskland og
Spania. De var likevel ikke reformatoriske i den forstand at de lære at troen
alene frelser. Men etter hvert ble de påvirket av Genevereformasjonen og
sluttet seg i 1532 til de reformte kirker i Alpedalene. Den fortsatte imidlertid
å bli forfulgt til langt ut på 1600-tallet. Først i 1870 kunne de nyte godt
av den religionsfrihet som kom i og med en ny italiensk forfatning det året. I
dag er kirken en ren italiensk kirke i Alpedalen, men med utløpere i Sør-Amerika.
De teller ca 30 000 medlemmer i Italia og halvparten så mange i Sør-Amerika.
Denne artikkelen er vist 33808 ganger |