Aristoteles-sitater
Dydsetikk vs. konsekvensetikk
Til tross for at aristotelisk dydsetikk er en type teleologisk etikk, som også konsevensetikken er, så går Aristoteles opp et skille i dette sitatet:
While Moral Virtue enables us to achieve the end, Prudence makes us adopt the right means to the end." (NE VI.xiii.7 1145a5)
Oversatt: Mens de etiske dyder gjør oss i stand til å nå målet, er det phronesis som gjør oss i stand til å ta i bruk de riktige midlene for å nå målet.
Kommentar: De etiske dydene (ethikæs aretæs) er slike som har tilhørende laster, som må anvendes kontekstuelt, og der dyden befinner seg i en balanse mellom lastene (Gottlieb, 2009). Phronesis tilhører derimot de intellektuelle dydene (sammen med episteme og techne?) og sophia (visdom) som ikke har laster som balanserer dem. Mens de etiske dydene er midlene til å oppnå noe, er det phronesis (og sophia) som velger og styrer de etiske dydene. Slik sett gir Aristoteles her et argument for at konsekvensetikken må forvaltes av dydsetikken slik at målet ikke helliger middelet, altså noe av den samme funksjonen som moderne pliktetikk, f.kes. iform av menneskerettighetene, også påser at konsekvensetikken ikke går over lik.
Referanser
Tekstsitatene er hentet fra H. Rackhams oversettelse av Aristoteles Nikomakiske etikk, første gang utgitt i 1926, Harvard University Press. Min utgave er et opptrykk i 1994 av revidert utgave 1934.
Aristotle / Rackham, H. (1934). Nicomachean Ethics. Cambridge MA: Harvard University Press.
Gottlieb, P. (2009). The Virtue of Aristotle's Ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
Denne artikkelen er vist 513 ganger |