|
Noen etiske cases fra barnehagen
Disse kan man øve seg på for
å lære seg etisk analyse og vurdering, for eksempel etter følgende
metodeskjema:
-
Beskriv problemet. Hvor er
knuten i problemet?
-
Innhent (definer selv) den
tilleggsinformasjon som du mener er relevant for å bedømme saken.
-
Hva er
handlingsalternativene? Sett opp en liste for hvert av alternativene hva som
taler for og hva som taler mot at dette alternativet gjennomføres.
-
Hvilke verdier og/eller
normer/regler er relevante for dette caset?
-
Bruk ulike etiske teorier
(konsekvensetikk og pliktetikk i hvert fall), gjerne i rendyrket form, på
de ulike handlingsalternativene og se hva slags handlingsalternativ de
anbefaler.
-
Samlet vurdering der du
velger den etisk teori (eller kombinerer de) som du mener er mest riktig å
bruke i dette caset.
1.
Dere har fått tre nye barn på avdelinga denne høsten, Per 4 år, Kari
4.6 og Carlo 3.9. Carlo kommer fra Sør-Amerika. Etter kort tid overhører
du at Per og Kari nokså ofte sier at de ikke vil leke med Carlo fordi han
er så brun i ansiktet og på hendene. Hva gjør du som førskolelærer på
avdelinga? |
2.
Per er alene med datteren Kari 4.6. Han strever for å få tilværelsen
til å henge sammen. De er uten annen familie på stedet. "Hver
dag" kommer han seint, og tildels først etter at barnehagen skulle
ha stengt for å hente Kari. Hva gjør du som avdelingsleder? |
3.
Det har oppstått en konflikt i foreldregruppa over hvordan barnehagens
rammeplan skal forstås i forbindelse med markeringen av jula.
(Rammeplanen sier s 41 at barna «får kjennskap til kristne høytider og tradisjon", "får kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen" og at personalet må "la den kristene kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer".
)
Foreldregruppa har delt seg i to like store grupper. Hvordan skal
personalet håndtere denne situasjonen? |
4.Du
kommer ny som styrer til en
avdeling hvor du opplever intrigemakeri. Ta fatt i dette. |
5.
På bussen hjem en dag overhører du førskolelærer fra naboavd. snakke
om et av "sine" barn til en som ikke er innenfor barnehagen. Ut
fra samtalen skjønner du at de har diskutert barnet og en del av de andre
barna før. Hva gjør du?
|
6.
Foreldrene klager over at assistenten "alltid" er seint ute når
han har tidligvakt. Selv seinere på dagen, er punktlighet ikke hans
styrke.
Hva
gjør du som avd.leder?
|
7.
Søskenparet Anne 4 og Per 2.5 og foreldrene deres er alltid ustelt både
mht personlig hygiene og i klesveien. De voksne er i jobb med fleksitid.
Levering og henting i barnehagen er svært uregelmessig, beskjeder er
vanskelig å gi. Det er stadig en viss alkoholeim over foreldrene, uten at
du noen gang har sett dem beruset. Barna
- bortsett fra at de lukter og er skitne i tøyet - ser ikke ut til å
lide noen overlast. Hva gjør du som avd.leder?
|
8.
Jens 4.2 har hatt en tøff start på livet pga mors alvorlige sykdom og
fars død. De har ingen nær familie. Jens har ikke opplevd stabile
omsorgspersoner rundt seg i mors sykdomsperiode, hun var hjemme hele
tiden. Mor er blitt frisk, de har flyttet til et nytt sted hvor hun har fått
jobb og leilighet, og de håper på en «ny» start.
Jens
begynner i din barnehage, du ser han ikke stoler på noen og trekker seg
inn i seg selv. Han er allikevel nokså selvstendig for alderen. Du søker om midler
til ekstra bemanning for å følge opp Jens. Mens du venter på svar på
denne søknaden, føler du at noe må gjøres straks. Hvordan kan avd
hjelpe Jens ? |
Casene
er samlet inn/laget av Marit Svare, DMMH. Et par av casene er oppjustert mht endringer i Rammeplanen.
Denne artikkelen er vist 8166 ganger |
Ett tilfeldig blant 12 av mine antatt bedre bilder jeg har tatt selv: |  |
I dag 536 treff på nonaliud, og 2366616 totalt siden 20.04.2004 08:25.
Dagsgjennomsnitt: 386 treff ·
Innholdet på denne nettsiden er underlagt Åndsverklovens beskyttelse og er opphavsmannens eiendom.
All offentlig gjengivelse av innholdet,
helt eller delvis, kan kun skje etter forutgående forespørsel til opphavsmannen.
Kortere sitater i artikler, studentoppgaver o.l. kan imidlertid skje dersom kilden oppgis.
Denne nettsiden kan føres opp i referanselista (APA-stil) slik:
Sando, S. (2021).
Noen etiske cases fra barnehagen. Dronning Mauds Minne Høgskole. Lastet ned 25.01.2021 fra http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=36&nid=1
|