|
Hubert & Stuart Dreyfus sin 5-trinns læringsmodell
1. Nybegynner
- Regler som sier noe om
- når reglen skal anvendes
- hva som da skal gjøres
- Regelen gjøres så generell som mulig, dvs. den er kontekstUavhengig
- Videre læring hemmes ved at reglene blir mange eller kompliserte.
- Atferden er klosset og stiv
2. Avansert begynner
- Man får en viss erfaring med å utføre reglene.
- Læring skjer nå ved prøving og feiling, dvs ved å skaffe seg erfaring
om i hvilken grad regelen er en god eller dårlig regel osv.
- Erfaring modifserer regelen til å ikke å være så generell som
opprinnelig. Regelen nyanseres ut fra situasjonen, den blir mer
kontekstavhengig.
- Videre læring hemmes ved at erfaringene blir for mange, uoversiktilige
og uten rangorden.
3. Kompetent utøver
- Mål, plan og prioritering sorterer erfaringene
- Analytisk problemløsning som bygger på langsom resonnering, regler,
prinsipper og universelle løsninger (kontekstUavhengighet).
- Gryende fortolkning og skjønn.
- Engasjement og ansvar for egen handling, fordi sorterte og reflekterte
erfaringer nå er blitt mine erfaringer som jeg handler på grunnlag av.
(Tidligere trinn gir lettere rom for ansvarsfraskrivelse ved å henvise til en
regel som ikke virker o.l.)
- Atferd mer flytende og tilpasset den konkrete situasjon
4. Kyndig utøver
- Vekselvirkning mellom å være intuitivt involvert og analytisk
beslutningstaking.
- Perspektiv over tingene, der noe trer klarere fram som det mer relevant.
5. Eksperten
- er ett med sin oppgave. Adskillelsen mellom subjekt og objekt er borte
- handler ut fra moden, holistisk, gjennomprøvet forståelse, intuitivt og
uten bevisste overlegg, hinsides analytisk rasjonalitet
- Situasjonen gjenkjennes intuitivt, og synkront og som en helhet
handles det umiddelbart
- Atferden er helt flytende og utvunget. Virtuos.
Trinn
| Karakteristika |
1. Nybegynner
| Kontekstuavhengige elementer og regler som
grunnlag for handling |
2. Avansert
begynner
| Erfaringsbaserte, kontekstavhengige
elementer supplerer konteksUavhengige
elementer og regler |
3. Kompetent
utøver
| Mål og plan velges bevisst og nøye overveiet
med henblikk på å redusere kompleksitet.
Valget er ikke-objektivt og nødvendig.
Utøveren er involvert i resultater med sin egen
person. |
4. Kyndig utøver
| Intuitiv problemidentifikasjon og intuitivt valg av
mål og plan ut fra erfaringsbasert perspektiv.
Intuitive valg vurderes analytisk. |
5. Ekspert
| Intuitiv, holistisk og synkron identifikasjon av
problem, mål, plan, beslutning og handling.
Flytende, utvungen prestasjon som ikke
avbrytes av analytiske overveielser. |
Forenklet grafisk framstilling

Kritikk
Denne teorien har høstet en del kritikk, særlig for ekspertnivåets totale fravær av tenkning.
Se til dette særlig Bengt Molander: Kunnskap i handling.
Litteratur
Dreyfus, Hubert & Stuart (1986)
|
Mind over Machine. The Power
of Human Intuition and Expertice in the Era of the Computer. Blackwell, Oxford
|
Molander, Bengt (1996) |
Kunskap i handling. Daidalos AB. Göteborg |
Denne artikkelen er vist 9564 ganger |
Ett tilfeldig blant 12 av mine antatt bedre bilder jeg har tatt selv: |  |
I dag 584 treff på nonaliud, og 2601271 totalt siden 20.04.2004 08:25.
Dagsgjennomsnitt: 392 treff ·
Innholdet på denne nettsiden er underlagt Åndsverklovens beskyttelse og er opphavsmannens eiendom.
All offentlig gjengivelse av innholdet,
helt eller delvis, kan kun skje etter forutgående forespørsel til opphavsmannen.
Kortere sitater i artikler, studentoppgaver o.l. kan imidlertid skje dersom kilden oppgis.
Denne nettsiden kan føres opp i referanselista (APA-stil) slik:
Sando, S. (2004).
Dreyfus sin læringsmodell i fem trinn. Dronning Mauds Minne Høgskole. Lastet ned 28.06.2022 fra http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=37&nid=1
|