Friedrich Schleiermacher og hans forgjengere
"til de dannede blant kristendommens foraktere"
Svein Sando:
I 1799 kom det ut en bok med enorm betydning. De var en samling taler av teologen
Schleiermacher: «Über die Religion: Reden an die Gebildeten unter ihren Verächtern»
("Om religionen: Tale til de dannede blant dens foraktere"). Dette skriftet la
grunnlaget for en prinsippteologi. Å bedømme vår tids teologi uten «Reden...» er
umulig. Den fikk betydning for både konservativ og liberal teologi.
Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher (1768-1834) kom fra et hernhuttisk miljø. Han
ble reformert prest, ordinert i 1794. Sykehusprest i Berlin i 1796. Prof. i Halle i 1804,
prest i Dreifaltigkeitskirche i Berlin fra 1809. Univ. i Halle flyttet til Berlin og
Schleiermacher spilte en avgjørende rolle i dannelsen av Berlin universitet. Han ble
professor i teologi der; fakultetets første dekan. Han fikk også Hegel til Berlin.
Opplysningstid
Bakgrunnen for Schleiermachers bok var rasjonalismen og den såkalte supranaturalismen.
Rasjonalismen (f.eks. gjennom J. Wegscheiders "Intituiones theologia
christianæ, 1815) omtolket eller fornektet tradisjonell kirkelære: undrene og alt
overnaturlig ble omtolket eller avvist, sakramentene var bare symboler, Kristi
oppstandelse var oppvekkelsen av en skinndød, forsoningen benektes, arvesynden avvises
som en mørk vrangforestilling, helliggjørelsen er menneskets eget verk, dåpen er en
innvielseshandling og nattverden et minnemåltid. Supranaturalismen stod i bevisst
motsetning til rasjonalismen. Der er åpenbaringen en nødvendighet og man taler om
Skriftens autoritet. Man forsvarer det overnaturlige. Men på samme måte som
rasjonalismen hadde den et sterkt intellektualistisk drag. Man forsøker å bevise
Skriftens troverdighet og forsvarer åpenbaringsinnholdet med fornuftsargumenter.
Schleiermacher sto for et oppbrudd med de vilkår som opplysningstiden hadde grunnlagt.
Motsetningen mellom rasjonalismen og supranaturalismen blir opphevet av Schleiermacher.
Han avviser kravene om rasjonalitet og moralitet som nødvendige for gyldighet. Han
gjenreiser religion som kulturverdi uten å tilpasse den til revolusjonens krav. «Reden»
er et apologetisk skrift.
Utviklingen av en rasjonal naturvitenskap skjer særlig i opplysningstiden.
Erfaringsbevissthet er rasjonalt ut fra den forutsetning at man ved data kan avdekke
rasjonelle naturlover som er universelt gyldige. Tiden er under sterk påvirkning av
Newtons mekanikk.
Dette skaper store problemer for kirken. Skapertanken, forsynstroen, en Gud som griper
inn (undre) og åpenbaringstanken står under press. Det begynner i periferien, til slutt
ryker hele treenighetslæren.
I. Kant
Kirken står overfor en kritikk som gjør det av med værensmetafysikken (ontologien). Kant
kritiserer gudsbevisene. Han sier man ikke kan trekke slutninger fra erfarbare forhold i
denne verden til en metafysisk virkelighet. I middelalderen derimot, kunne man ut fra
orden i naturen slutte seg tilbake til at det måtte være en ordner. For Kant er dette
umulig. Det finnes ikke noen annen virkelighet enn det vi erkjenner med sansene (ekstrem
empirisme). Om "das Ding an sich" vet vi intet, bare om "das Ding für mich". Da må man
spørre etter hva som er virksomt i menneskets bevissthet og i moralen. For at vi skal
kunne opprettholde moralen (og sikre friheten) er gudstanken nødvendig som en regulerende
idé. Sjelens udødelighet også nødvendig for at man skal kunne tale om menneskets
lykketrang. Plikten til å gjøre det gode. Problemet er at mennesket gjør det gode men
opplever ikke lykken. Plikten er en sur plikt. Da må man ha ideen om sjelens
udødelighet som en nødvendig idé.
Teologi drives på helt andre premisser enn før. Da snakket man om sannhet. Med
Kant snakker man om gyldighet. Naturvitenskapen kan ikke vise at Gud er til som
fenomen. Da må man spørre etter forestillingen om Gud, om den er fornuftig og gyldig. Er
ideen om Gud allment akseptabel? Kan den forenes med lykketrangen. Kant svarer ja til
dette.
Den historiske kritikk vokser fram på 1700-tallet. Det fører til en ideologikritikk
av kongedømmet mm. Dette virker frigjørende og et resultat er den franske revolusjon.
Semmler
Johann Salomo Semmler (1725-91). Det finnes to former for religion: privat og
offentlig. Dogmene kritiseres som historisk relative, og de kan vi frigjøre oss fra. Ved
siden av den offentlige religion er det hjertets kristendom - den private, som er den
egentlige.
Lessing
Gotthold Efraim Lessing (1729-81). «Tilfeldige historiske fenomener kan ikke
begrunn allmenne fornuftssannheter». Det blir problemer med en historisk tilknytning
overhodet for kristendom. NT og Jesus er da trusler mot menneskets frihet.
Schleiermachers teologi
Oppjustering av religionens plass i erkjennelsen
Schleiermacher gjør det geniale grep at han kritiserer Kant samtidig som han er
avhengig av ham. For Kant er erkjennelsen delt opp i en teoretisk fornuft og en praktisk
fornuft. Den praktiske fornuft er igjen delt i etikk (det gode) og estetikk (det
skjønne). Religion blir for Kant et vedheng til etikken som en begrunnelsen for hvorfor
man skal holde ut den sure plikt. Det Schleiermacher gjør er å føre religionen inn som
en ekstra dimensjon på linje med de andre, ikke som et vedheng til etikken som hos Kant.

Mennesket forholder seg altså også religiøst til tilværelsen. Denne følger
bestemte regler. Overfor kirkens foraktere hevder Schleiermacher den religiøse
bevissthet. Han får to fronter:
1. Overfor rasjonalistene (hans samtids problem)
2. Overfor ortodoksien. Den gammelkirkelige teologi har ikke sett hva menneskets
bevissthet er. Den lever som om naturvitenskapen ikke har kommet.
Religion er ikke lære men en bevissthetsform
Schleiermachers religion har intet teoretisk eller læremessig innhold. Om Jesus gikk
på vannet eller ikke, er ingen religiøs problemstilling.
Religion er en bevisshetsform som er selvstendig. En utflytende forståelse av
åpenbaringen. Intet klart skille mellom kristendommens egenart og religion i sin
alminnelighet. I «Reden» legges grunnlaget, men han dreier det i siste delen av sitt
liv mot mer presisering av kristendommen. Han vil tross alt beholde kristendommens vesen.
"Christliche Glaube" kom i 1820-22 som hans dogmatiske hovedarbeid. Der
bestemmer han religionen som "das schlechthinige Abhängigkeitsgefühl" - som en
absolutt avhengighet av det uendelige.
Det er to brennpunkter i Schleiermachers syn:
1. Religionsfilosofisk forsøk på å begrunne religion.
2. Hans forpliktelse på den konkrete religion slik den foreligger og framtrer i
historien.
Han legger til rette rammen for religion som bevissthetsform, og er samtidig opptatt av
den konkrete historiske religion. Han vil begrunne hvorfor nettopp Jesus av Nasaret er
interessant.
Han innfører begrepet «kristendommens vesen» og formidler mellom dette og de
gyldighetsnormer som gjelder for det opplyste menneske.
En objektiv lære kan ikke høre med til religionens vesen. Metafysikken har brutt
sammen på grunn av naturvitenskapen. Heller ikke moralregler hører med til religionens
vesen. Den kan ikke dra med seg tilfeldige historiske uttrykksformer eller en objektiv
lære.
Panteistiske trekk
Schleiermacher søker å oppheve skillet mellom det objektive og subjektive i og med at
det høyeste menneskelige sammenfaller med det guddommelige eller uendelige. I sitt
innerste opplever mennesket seg som identisk med Altet. Dermed oppheves dualismen og Gud
og verden oppfattes til syvende og sist som identisk. Dette gir Schleiermachers teologi et
panteistisk trekk som særlig kommer til uttrykk i "Reden". Forestillingen om en
djevel eller onde åndsmakter er helt fraværende. Menneskets ånd er også ren og uten
ondskap. I dette står han langt fra en tradisjonell kirkelig arvesyndslære.
Forløsningsreligion som den mest gyldige religionsform
Religionen beskues under fenomenaspektet: lovreligion, profetreligion,
forløsningsreligion (kristendommens utvikling fra jødedom). Forløsningsreligionen er
den høyeste for religiøs bevissthet. Jesus har en forklart gudsbevissthet som
overstråler all annen religiøs bevissthet i historien. En forløsning hos oss skjer ved at
vi fylles av Jesu påvirkning på bevissthetsplanet. Ånden gjennomstrømmer historien og
gjennomsyrer materien når at et menneske forløses. Da skjer forsoningen mellom ånd og
natur. (apokatastasislære)
Schleiermacher har dermed oppnådd at kristendommen slik den møter oss i Jesus er blitt
en gyldig religiøs livsholdning for det moderne mennesket. Man må være religiøs
og kristen for å være et rett kulturmenneske. Her merker vi Schleiermachers apologetiske
anliggende som allerede ligger i "Redens" tittel. For å få til dette i forhold
til de opplyste dannede, avskjærer alle spørsmål som har med objektiv sannhet å
gjøre. Teologien feller ikke dommer om sannhet og falskhet, men over gyldig eller ikke
gyldig. Er det religiøse uttrykket gyldig for vår tid?
Teologi er å beskrive fromhetslivet
Dermed omprogrammerer Schleiermacher teologien fra tidligere å være en lære om Gud
til nå å bli en beskrivelse av fromhetslivet. Gud kan ikke være det religiøse objekt,
for Gud er ikke fattbar intellektuelt. Å bestemme Bibelens lære er ikke teologiens
oppgave, men derimot en empirisk vitenskap som beskriver historisk fenomenologisk hvordan
mennesket opplever det å være kristen. Teologi blir for ham en praktisk vitenskap, og
han regnes derfor som grunnleggeren av den praktiske teologi.
Schleiermacher retter interessen mot den konkrete religiøsitet. Han har her gjort noe
viktig for hele teologien. Han spør etter hvordan kirkens liv egentlig er. Etikk er ikke
nok - det svever bare i maksimer (Kant). Hvordan lever faktisk mennesker? Dette førte til
en ny interesse for menigheten, og i tillegg til å regnes som den praktiske teologis
grunnlegger, gir han også viktige forutsetninger for den oppvåknende diakoni på
1800-tallet.
Der christliche Glaube (1820-22, 1830)
Vi skal til sist se på hvordan alt dette påvirker hans troslære for den evangeliske
kirke. Den er typisk for både han og samtiden.
Gud
Spørsmålet om Guds eksistens er uinteressant. Det er gudsbevisstheten hos mennesket
som står i sentrum. Følelsen av avhengighet overfor noe uendelig er det samme som å
være overlatt Gud.
Skapelse tenkes også i lignende kategorier. Føler vi oss utlevert til naturen, så er
det Gud vi er utlevert til. Avhengighetsopplevelsen av Gud eller overfor naturen er to
sider av samme sak.
Synd
Synd er det som hemmer gudsbevisstheten i en selv, en slags ulystfølelse. Derimot er
synd ikke overtramp i forhold til Guds lov. Synd har altså ikke med onde og gode
gjerninger, dvs. med etikk å gjøre, men er knyttet til en manglende bevissthet om
menneskets avhengig av Gud. Det henger bl.a. sammen med at Schleiermacher har gjort
religion og etikk til forskjellige erkjennelsesformer (se skissen), mens de hos Kant enda
hang sammen.
Synd i denne forstand er en del av en uutviklet natur og har alltid vært en del av
menneskers vilkår. Å snakke om et syndefall er dermed meningsløst.
Frelse
Jesus demonstrerer fullkommen gudsbevissthet. Dette meddeler han til mennesker som
dermed kan hjelpes til å overkomme den uutviklede natur mht. gudsbevisstheten (se over om
synd).
Det er dermed ikke tale om noen forsoning i tradisjonell kirkelig mening av ordet. Gud
er jo ingen krenket gud siden synd ikke er lovbrudd. Jesu død på korset er intet
oppgjør med menneskenes synd, men kun en demonstrasjon av hvordan man forbilledlig med
fullkommen gudsbevissthet kan te seg under lidelse.
Kristologi og treenighetslære
Enheten mellom Gud og menneske viser seg særlig sterkt i mennesket Jesus, jfr. de
panteistiske trekk nevnt lenger opp. Hägglund nevner på dette punkt at vi her også ser
gnostiske trekk i Schleiermachers kristologi.
Man kan også si at Schleiermachers syn er sabelliansk (jfr den oldkirkelige
dogmedannelse). Gud er et eneste udellelig vesen, mens Sønnen og Ånden bare er
framtredelsesformer.
De siste ting
Tanken om en evig fortapelse avvises som uforenlig med den kristelig følelsen. I kraft
av frelsen
Forholdet til Bibelen
Tilknytningspuntker til Bibelen er påfallende fraværende i Schleiermachers troslære.
Poenget er jo nettopp å beskrive fromheten slik den foreligger. Bibelen uttrykker bare
fromhet slik den forelå den gang.
I den grad Bibelen i det hele tatt er normerende, så er det bare NT som er det. Han
har et nærmest evolusjonistisk tradisjonsprisnipp. Den sanne leren er den som klarer å
hevde seg i utviklingen.
Kilder
Forelesningnotater i 1700 og 1800-tallets kirkehistorie MF 1980. prof. Bernt Oftestad.
Bengt Hägglund: Teologins Historia, Gleerups, Lund (1956) 1975
Denne artikkelen er vist 9688 ganger |