Hubert & Stuart Dreyfus sin 5-trinns læringsmodell
Trinn | Karakteristika |
---|---|
1. Nybegynner | Kontekstuavhengige elementer og regler som grunnlag for handling |
2. Avansert begynner | Erfaringsbaserte, kontekstavhengige elementer supplerer konteksUavhengige elementer og regler |
3. Kompetent utøver | Mål og plan velges bevisst og nøye overveiet med henblikk på å redusere kompleksitet. Valget er ikke-objektivt og nødvendig. Utøveren er involvert i resultater med sin egen person. |
4. Kyndig utøver | Intuitiv problemidentifikasjon og intuitivt valg av mål og plan ut fra erfaringsbasert perspektiv. Intuitive valg vurderes analytisk. |
5. Ekspert | Intuitiv, holistisk og synkron identifikasjon av problem, mål, plan, beslutning og handling. Flytende, utvungen prestasjon som ikke avbrytes av analytiske overveielser. |
Denne teorien har høstet en del kritikk, særlig for ekspertnivåets totale fravær av tenkning. Se til dette særlig Bengt Molander: Kunnskap i handling.
Dreyfus, Hubert & Stuart (1986) |
Mind over Machine. The Power of Human Intuition and Expertice in the Era of the Computer. Blackwell, Oxford |
Molander, Bengt (1996) | Kunskap i handling. Daidalos AB. Göteborg |
© Svein Sando, førstelektor (associate professor)
DMMH - tlf. 73 80 52 26 - fax: 73 80 52 52 - e-post: ses![]() |
Statisk meny · Dette er en statisk forenklet utgave av et databasebasert nettsted · Dynamisk meny |