Bibelens beretning om Jesu siste påske
Oppstilt av Svein Sando
Hendelse | Tekst i Bibelen | Teologisk tema/poeng | Avledet livstema |
---|---|---|---|
Palmesøndag |
|||
Inntoget i Jerusalem | Mt.21.1-11, Mrk.11.1-10, Lk.19.28-44, Joh.12.12-19 | Oppfyllelse av profetien om kongen på eselet (Sak.9.9). Jesus lar seg hylle som konge | |
Noen hendelser etter inntoget i Jerusalem |
|||
Jesus renser tempelet | Mt.21.12-13, Mrk.11.15-19, Lk.19.45-48, Joh.2.13-17 | Oppgjør med kommersialisert kultus | Tro og livssyn må ikke ha økonomiske bindinger/begrunnelser |
Ve-rop over skriftlærde og fariseere | Mt.23.13-36 | Oppgjør med utvendig gjerningsreligion | Oppgjør med moralisme |
Enkens skjerv | Mrk.12.41-44, Lk.21.1-4 | Vurdering av et offer har mer å gjøre med hjertelaget enn offerets størrelse | Om det å gi noe til andre, og at det ikke er størrelsen på gaven som teller |
Skjærtorsdag |
|||
Det høye råd planlegger å gripe Jesus med list | Mt.26.1-5, Mrk.14.1-2, Lk.22.1-2 | Jesu motstanderes renkespill 1 | |
Jesus salves i Betania | Mt.26.6-13, Mrk.14.3-9, Lk.7.37-38, 44-46, Joh.12.1-8 | Symbolhandling som forbereder Jesu død | Om å ære folk mens de ennå er i live |
Judas treffer avtale med yppersteprestene | Mt.26.14-16, Mrk.14.10-11, Lk.22.3-6 | Jesu motstanderes renkespill 2 | Om å svike sine venner i bytte for penger |
Påskemåltidet forberedes | Mt.26.16-19, Mrk.14.12-16, Lk.22.7-13 | Forarbeid til nattverdsinnstiftelsen | |
Fotvaskingen | Mt.10.24+40, Joh.13.1-20 | Joh's "nattverd"beretning, om å bli renset av Kristus, den omvendte rangorden 1 (mesteren som betjener tjenerne) | Om å være stor ved å betjene de små. Sant lederskap er ikke å herske men å være til hjelp for de man leder. Omsorg. Tilgivelse. . |
Jesus antyder hvem forræderen er | Mt.26.20-25, Mrk.14.17-21, Lk.22.14+21-23, Joh.13.21-30 |
Fra å lefle med svikets mulighet, drives nå Judas over til fullt forræderi, noe Joh. betrakter som å bli besatt av Satan. | "Gir du djevelen lillefingeren, tar han hele hånda." |
Nattverden innstiftes | Mt.26.26-29, Mrk.14.22-25, Lk.22.15-20, (Joh.6.51-59) | Nattverden innstiftes som de troendes reisekost, som minnemåltid, offermåltid og håpsmåltid | (For ladet med ekslusivt teologisk innhold til at det finnes en allmenn avledning) |
Sann storhet | Mt.20.24-28, Mrk.10.41-45, Lk.22.24-30, Joh.13.4-5+12-17 | Den omvendte rangorden 2 | Det er større å tjene enn å herske |
Jesus taler om sin død og oppstandelse | Joh.13.31-33 | Profeti om egen død | |
Innbyrdes kjærlighet | Joh.13.34-35 | De troendes kjennetegn er at de elsker hverandre, slik Jesus har vist dem | Livets bud: elsk hverandre uten å tenke på egen vinning |
Langfredag |
|||
Hendelse | Tekst i Bibelen | Teologisk tema/poeng | Avledet livstema |
Peters fornektelse forutsies | Mt.26-30-35, Mrk.14.26-31, Lk.22.31-34, Joh.13.36-38 | Disiplenes svik forutsies, Peters hovmod | Om hovmod, svik, erkjennelse, tilgivelse og oppreising (del 1) |
Jesu sluttsamtale med sine disipler | Joh.14-17 | ||
Jesu sjelekamp i Getsemane | Mt.26.36-46, Mrk.14.32-42, Lk.22.39-46 | Jesus kommer i dødsangst selv om han er Guds Sønn. Disiplene svikter tross gode forsetter. | Menneskenaturens svakhet |
Jesus fengsles | Mt.26.47-56, Mrk.14.43-52, Lk.22.47-53, Joh.18.1-11 | Judas forræderi fullbyrdes, disiplene stikker av, men Jesus ser det hele som en del av Guds plan. | |
Jesus for Det høye råd | Mt.26.57-68, Mrk.14.53-65, Lk.22.63-71, Joh.18.13-24 | Det jødiske anklagegrunnlaget: Jesus gjør seg selv til
Gud. Peter |
|
Peters fornektelse | Mt.26.69-75, Mrk.14.66-72, Lk.22.56-62, Joh.18.25-27 | Peters fornektelse: Jesus lades helt alene: frelsesverket er "uberørt av menneskehånd". | Om hovmod, svik, erkjennelse, tilgivelse og oppreising (del 2) |
Jesus spottes | Lk.22.63-65 | Jesu fornedrelse går dypt | Mobbing, særlig av den som ikke kan yte motstand |
Rettergangen hos ypperstepresten; overførselen til Pilatus | Mt.27.1-2, Mrk.15.1, Lk.22.66-71, 23.1, Joh.18.28 | Lukas: Jesus erkjenner at han er Guds Sønn | |
Judas tar selvmord | Mt.27.3-10 | Judas våkner av besettelsen, angrer, men tar eget liv framfor å be om tilgivelse | Sett sammen med Peters fornektelse: hvordan takler mennesker eget svik etterpå? |
Forhøret hos Pilatus | Mt.27.11-14, Mrk.15.2-5, Lk.23.2-4, Joh.18.29-38 | Pilatus vegrer seg for å dømme i saken. Jesus rike er ikke av denne verden | |
Jesus forhøres av Herodes | Lk.23.5-12 | Den menneskelige jurdiske siden av saken står svakt for anklagerne | Felles ytre fiende kan føre gamle uvenner sammen |
Pilatus frikjenner Jesus | Lk.23.13-16 | Jesus uskyldig etter romersk lov | Justismordets opptakt |
Barabbas løslates | Mt.27.15-21, Mrk.15.6-11, Lk.23.17-19, Joh.18.39-40 | Jesus blir stedfortreder også for forbrytere etter menneskelig lov | Folkehopens makt. Stedfortredende straff. Noen gir sitt liv til beste for andre. |
"Se det menneske", Pilatus presses av jødene | Mt.27.28-31a, Mrk.15.17-20a, Lk.23.2-5, Joh.19.1-15 | Det eneste domsgrunnlaget er teologisk: kalt seg selv Guds Sønn | Folkehopens makt. |
Endelig domfellelse. Pilatus vasker sine hender | Mt.27.22-26, Mrk.15.12-15, Lk.23.20-25, Joh.19.16 | Han dømmes på grunn av folkehopens press. | Justismordet utføres. Retten settes til side. |
Tornekroning | Mt.27.27-31, Mrk.16-20, Joh.19.2-3 | Han ble dog kronet til konge også av sine bødler | Mobbing |
Korsfestelsen | Mt.27.32-44, Mrk.15.21-32, Lk.23.26-43, Joh.19.17-27 | Formelt domsgrunnlag: Jødenes konge (opprør mot
Romerstaten). Jesu død var frivillig fra Jesu side. |
|
Jesu død | Mt.27.45-56 Mrk.15.33-42, Lk.23.44-49, Joh.19.28-36 |
Guds Sønn dør forlatt av Faderen. Soning og forsoning. Den gamle pakt er avløst av den nye. | Døden - samtidig som Jesu død er spesiell på mange måter. |
Jesus begraves | Mt.27.57-61, Mrk.15.42-47, Lk.23.50-56, Joh.38-42 | Jesus død er en virkelig død | Begravelse |
Vakt ved graven | Mt.27.62-66 | Forsøk på å "hindre" den forutsagte oppstandelsen | |
Påskedag |
|||
Hendelse | Tekst i Bibelen | Teologisk tema/poeng | Avledet livstema |
Oppstandelsen | Mt.28.1-8, Mrk.16.1-9, Lk.24.1-12, Joh.20.1-10 | Døden kunne ikke holde på Guds Sønn | Livet er sterkere enn døden. Det gode kan seire på tross av ondskap. Håp. |
Jesus åpenbarer seg for kvinnene | Mt.28.9-10, Mrk.16.9-11, Joh.20.11-18 | De juridisk umyndige får første se den oppstandne | |
Gravvakten bestikkes | Mt.28.11-15 | Den første bortforklaring av oppstandelsen | Bestikkelse |
Mellom påske og himmelfart |
|||
Emmausvandrerne | Mrk.16.12-13, Luk.24.13-35 | Jesu oppstandelseslegeme er et annerledes legeme | |
Jesus viser seg for disiplene | Mt.28.16-20, Mrk.16.14-18, Lk.24.36-49, Joh.20.19-23 | Overgivelse av oppdraget til disiplene. Misjonsbefaling | |
Jesus viser seg for tvileren Thomas | Joh.20.24-31 | "Salige er de som ikke ser men likevel tror" | Tvil og tro |
Jesus viser seg for Peter | Joh.21.1-23 | Peter gjeninnsettes som menneskefisker og ledende apostel. Peters fornektelse gjøres opp. | Om hovmod, svik, erkjennelse, tilgivelse og oppreising (del 3) |
Himmelfart |
|||
Himmelfart | Mrk.16.19-20, Luk.24.50-53, Apgj.1.6-11 | Jesu tronstigning |
© Svein Sando, førstelektor (associate professor)
DMMH - tlf. 73 80 52 26 - fax: 73 80 52 52 - e-post: ses![]() |
Statisk meny · Dette er en statisk forenklet utgave av et databasebasert nettsted · Dynamisk meny |