Svein Sando's Railway Site
NSB Class 21b, no.225 (2-6-0), owned,
restored and preserved by Norwegian Railway
Club. She was saved from scrapping by buying it from the scrap yard for NKr 14,400.00
in 1972. 28 members of the club raised the fund. The restoration started i 1974, but was
almost ruined Oct 13th 1976 when the roundhouse which housed her was destroyed
by fire. She was rebuilt into her original design with e.g. completely new open-end cab.
She had her first run Apr 3rd 1982 as restored engine. She is now normally
situated at the Krøderen Museum
Railway.
Specifications: 2-6-0 with 3-axeled tender. 2 cyl
superheated. Built 1911 by Thunes Mek. Vst., Kristiania (Oslo) as no.52. Delivered to
Smaalenes Rwy. Used in Drammen rwy district from 1929 where it served until withdrawal Oct
22nd 1970 as one of the very last operating steam engines by NSB. Max speed 60
km/h. Steam pressure 12 kg/cm2. Total weight with coal and water 36,5 t
(engine) + 22,6 t (tender).
NSB Class 21 was one of the most numerous classes. It
was the last class in a series of almost similar 2-6-0 engines (classes 11, 15 and 21)
built between 1891 and 1919 for the "lighter" normal gauged railways of Norway.
It was used in both short passenger and freight trains. Due to its low axle load and
versatility, it survived a lot of the larger steam engine classes by operating the branch
lines with low axle load (Numedal, Valdres,
Krøderen, Randsfjord and Namsos
railways) which could not be dieselised with the much heavier Di 3 (GM) engines.
I took the picture at Askim st at my birthday Aug 29th
1982 on a veteran trip. The engine behind is NSB 26c 411 (4-8-0);
repaired and kept in running condition by Norwegian Railway Club.
Theese pages is closed. Please click here if youe are not redericted in a few seconds.
Disse sidene er nedlagt. Klikk her hvis du ikke automatisk føres til de nye sidene.
This page contains links to both full
scale Norwegian railway information and to model railway stuff. Most of the articles are
in Norwegian, but the picture sites have bilingual text. Pages with English text (at least
partly) are marked with italics. Pages with an asterix * indicate restricted
accessability.
Denne siden har lenker til stoff om både full skala norske jernbaner og
modelljernbaner. De fleste artiklene er på norsk, men billedsidene er tospråklige. Sider
med engelsk tekst (i allefall delvis) markeres ved at lenken er satt i kursiv.
Sider med stjerne * har begrenset tilgang.
Nettsidene er under flytting til databasestyrt visning. Ny startside:
"Thrønderen", men som ennå ikke er fullført.
Railway
(generally) - Jernbane generelt
Jernbanens systemfordeler
samt spørsmålet om flersystemslok
Forkortelser ved norske jernbaner
Railway History - Jernbanehistorie
Utvikling av jernbanenettet
1854-2000. En kartografisk presentasjon. Maps showing the development of the
Norwegian railways.
Norsk-Hovedjernbane og Gardermobanen - 140 års spenn
Det eksisterte
virkelig et prinsipp for valg av sporvidder
Rørosbanen - noen historiske glimt
Litt om tracévalg for den nye
stambanen mellom Østlandet og Det nordenfjellske i 1908
Jernbanepoker
i Norge (Railway epochs in Norway.
Norwegian text, pictures of passenger rolling stock from each epoch.) Artikkel i MJ-bladet 2/1999 s.16-18
Alnabru ransjerstasjon - et ukjent stasjonsutkast
av gigantisk format fra mellomkrigstiden
Rolling stock - Rullende materiell
Lister og oversikt for rullende
materiell ved norske jernbaner (meny) Tables concerning rolling stock in Norway
(menu)
Tekniske data for damplok NSB normalt spor -
Technical data steam enginges standard gauge NSB
Litramerker for vogner og motorvogner
Godsvogntyper i 1973 med uic-litra som opprinnelig hadde nasjonalt litra
Begeistring og
lokkjøp i 1896. Om begeistring, makt og verdikonflikter i forbindelse med en
leveranse av Vauclain-lokomotivene nr. 33 - 36 til Rørosbanen i 1896.
Elektrisk motorvogn type 65 - en kort historikk av type a og
b.
Dieselmotorvogn type 86
Di 3 - NSBs arbeidshest på dieselstrekninger gjennom 45 år
Di
3 - The most important locomotive on the non-electrifiesrailways of Norwegian
State Railways (NSB) through 45 years
Problems with identification of steam locomotives NSB 63a
5839-65, claimed to be formerly DRG BR 52.5839-65?
Godstilhengervogn litra Gx - Small freight wagon for
DMUs
Nummerserier vogner NSB og NHJ
Trains - Tog
Godstogruter
i Trondheim. Current time table for freight trains at Trondheim station
Oppdatert med ruteendringen 11.6.2000
(historical!)
Ethical aspects - Etiske synspunkter
Jernbanens
miljøulemper
Environment - Miljøstoff
Miljøtall for jernbaner og andres transportmidler
Jernbanen ved et tusenårsskifte. Artikkel i På Sporet 100, 1999
Et regnestykke om hvorfor kollektivtransport også er lurt sett
fra et ensidig individuelt synspunkt.
Debate - Debattinnlegg
Kan vi klare oss
uten NSB? Skrevet 10.juli 1994
Tanker omkring fadesene ved GMB og NSB BA den siste tiden.
Skrevet 10.okt.1997
Tidl. jb.dir. Kåre
Kristiansens analyse av NSB-skandalene, framført på Holmgang 23.9.97. Avskrift av
innlegget slik framført.
En desentralisert løsning for godsterminalen.
Avisinnlegg 27.5.98 om plassering av ny godsterminal i Trondheim. Bakgrunnstoff
også.
Om bevaring av rullende materiell og om hvem som kan
mene noe offentlig om det. Postvogna 30.3.00
Databases - Databaser, arkiver
Register
(index) "På Sporet"
Biblioteksklassifikasjonssystem
for jernbaner, anvendt på NJKs fotoarkiv
Pictures
of railways - Jernbanebilder:
fokus på baner og steder, evt. med tog
Oslo East Station 1937 (Oslo
Ø 1937)
The Rauma railway
(Raumabanen)
Blommenholm st
Tog sett fra mitt takvindu i Saksvika
Fotografier langs norske jernbaner Pictures
from Norwegian railways
Lade-Sjølyst,
Sjølyst-Midtsandan, Midtsandan-Hell
Pictures
of rolling stock - Jernbanebilder:
fokus på bestemte typer rullende materiell
Emu class 66
("Lyntoget" BM 66)
Di 3 - NSBs arbeidshest på dieselstrekninger gjennom 45 år Diesel-electric
class Di 3
CargoNet CD66
Electrical locomotive
class 13 NSB (NSB El 13)
Model
Railways - Modelljernbaner
|